Wytwórnia sprzętu komunikacyjnego

Decyzja o budowie pod Lublinem wytwórni lotniczej zapadła w 1949 roku. O lokalizacji zakładu zdecydowało położenie przy lotnisku, bliskość Lublina i stacji kolejowej. Fabryka, nosząca nazwę Zakład Nr 5 w Świdniku, miała być pierwszą zbudowaną od podstaw w powojennej Polsce wytwórnią lotniczą. Początkowo w zakładzie miały być produkowane samoloty Junak-2 oraz CSS-13, a także nadwozia autobusów i samochodów pożarniczych. Pierwsze hale zbudowano w latach 1950-52. Rok później oddano do użytku podstawowe obiekty produkcyjne, pomocnicze i usługowe.

smiglowce

Mi-1 i Mi-2

Początkowo w świdnickim WSK produkowano na licencji radzieckiej samolot myśliwski MiG-15 z silnikiem odrzutowym. Wykonywano także tylną część kadłuba tego samolotu. Rok później zapadła decyzja dotycząca lokalizacji w Świdniku produkcji śmigłowców. Na początku był to wykonywany na licencji radzieckiej śmigłowiec Mi-1, oznaczony w Polsce jako SM-1 i jego modyfikacja – SM-2. W sumie w Świdniku powstało ponad 1,5 tys. maszyn tego typu. W 1967 roku w WSK ruszyła seryjna produkcja wielozadaniowego, turbinowego śmigłowca Mi-2. Maszyna została zaprojektowana w ZSRR, ale produkowana była wyłącznie w Świdniku. W sumie zostało zbudowanych 5,5 tys. śmigłowców Mi-2 w wielu wersjach: pasażerskiej, transportowo-sanitarnej, rolniczej, ratowniczej, również w uzbrojonej – dla eskadr śmigłowców bojowych lotnictwa wojskowego.

fabryka_w_polu

 

W-3 Sokół i SW -4

Pierwszym w pełni zaprojektowanym i wyprodukowanym w Świdniku śmigłowcem był W-3 Sokół. Jesienią 1979 roku prototyp tej maszyny po raz pierwszy wzniósł się w powietrze. Sokół do prób w locie wystartował w maju 1982 roku. Od października 1983 roku w kraju i za granicą prowadzone były zakładowe i państwowe próby eksploatacyjne i certyfikacyjne. W 1985 roku uruchomiono produkcję seryjną Sokoła. Szybko okazało się, że jest to maszyna uniwersalna, sprawdzająca się nawet w skrajnych warunkach atmosferycznych. Do tej pory powstało blisko 180 egzemplarzy tej maszyny. Śmigłowiec wykorzystują polskie siły zbrojne. Chętnie kupują go również klienci m.in. z Chile, Hiszpanii czy Portugalii. Kolejną konstrukcją stworzoną w Świdniku jest śmigłowiec PZL SW-4. Pierwszy oblot prototypu odbył się 29 października 1996 roku. SW-4 może zabrać na pokład 5 osób – pilota i 4 pasażerów. Produkowany jest w wariantach: szkolnym, pasażerskotransportowym, ewakuacji medycznej – sanitarnym, patrolowym i wojskowym.

w3sokol

Szybowce i motocykle

Zakład był również producentem szybowców SZD-30 Pirat, PW-5 i PW-6, a także motolotni PZL ML-1. Obok lotnictwa, drugim profilem produkcyjnym WSK stały się na wiele lat motocykle. Zaczęto je montować w Świdniku we wrześniu 1954 roku. W 1970 roku skoncentrowano całą krajową produkcję motocykli właśnie w Świdniku. Z WSK wyjechało ponad 2 mln popularnych „wuesek” w najróżniejszych wersjach. Najbardziej popularne modele i prototypy można obecnie obejrzeć w świdnickiej „Strefie Historii” (Galeria Venus, ul. Wyszyńskiego 17, II piętro). Produkcję motocykli w Świdniku zakończono 31 października 1985 roku. Ostatnim egzemplarzem był „Kos” z numerem 1 012 083.

motor

Motocyklowy hit

Świdnickie wueski w czasach swej świetności doczekały się katalogów promocyjnych, profesjonalnych sesji fotograficznych, a nawet piosenek, które je promowały. Najbardziej znaną „W jak wiosna” wykonywali w oryginale Danuta Rinn i Bogdan Czyżewski.

 

 

 

ZOBACZ TAKŻE

GALERIA ZDJĘĆ

FILM PROMOCYJNY

FORMULARZ KONTAKTOWY



KONTAKT

Biuro Obsługi Inwestora

ul. Kard. St. Wyszyńskiego 15

21-047 Świdnik

TELEFON: 81 751 76 63

FAX: 81 751 76 08

EMAIL: info@invest.swidnik.pl

WWW: http://www.invest.swidnik.pl